Подаване на сигнал по реда на ЗЗЛПСПОИН

ИНФОРМАЦИЯ ЗА УСЛОВИЯТА И РЕДА ЗА ПОДАВАНЕ НА СИГНАЛИ В „КРЕДИТ ИНКАСО ИНВЕСТМЪНТС БГ“ ЕАД („ДРУЖЕСТВОТО“) ПО ЗАКОНА ЗА ЗАЩИТА НА ЛИЦАТА, ПОДАВАЩИ СИГНАЛИ ИЛИ ПУБЛИЧНО ОПОВЕСТЯВАЩИ ИНФОРМАЦИЯ ЗА НАРУШЕНИЯ („ЗЗЛПСПОИН“; „ЗАКОНА“).

I. ЛИЦА, КОИТО МОГАТ ДА ПОДАВАТ СИГНАЛИ ПО ЗЗЛПСПОИН

„Сигнализиращо лице“ може да бъде физическо лице от кръга на изброените в чл. 5, ал. 2 от Закона, подаващо сигнал или публично оповестяващо информация за нарушение, станало му известно по повод изпълнение на служебно правоотношение или възложена функция от страна на Дружеството, в това число лице, което е:

  • работник, служител или друго лице, което полага наемен труд в/за Дружеството, независимо от характера на работата, от начина на заплащането и от източника на финансирането;
  • лице, което полага труд без трудово правоотношение и/или упражнява свободна професия, на което е възложено изпълнение на функция от страна на Дружеството;
  • доброволец, платен или неплатен стажант;
  • съдружник, акционер, едноличен собственик на капитала, член на управителен или контролен орган на Дружеството, одитор на Дружеството;
  • лице, което работи за физическо или юридическо лице, което е доставчик или подизпълнител на Дружеството или подизпълнител на доставчик на Дружеството;
  • кандидат за работа, участвал в конкурс или друга форма на подбор за постъпване на работа и получил в това качество информация за нарушение в Дружеството;
  • работник или служител, когато информацията е получена в рамките на трудово или служебно правоотношение с Дружеството, което е прекратено към момента на подаване на сигнала или на публичното оповестяване.
  • всяко друго сигнализиращо лице, което подава сигнал за нарушение, станало му известно в работен контекст в правоотношенията му с Дружеството.

II. НАРУШЕНИЯ, ЗА КОИТО МОГАТ ДА СЕ ПОДАВАТ СИГНАЛИ ПО ЗЗЛПСПОИН

Сигнали по ЗЗЛПСПОИН могат да се подават за нарушения на българското законодателство или на посочените в Закона актове на Европейския съюз в определени области, включително, но не само, обществени поръчки, финансови услуги, предотвратяване на изпирането на пари и финансирането на тероризма, безопасност и съответствие на продуктите, безопасност на транспорта, опазване на околната среда, безопасност на храните и фуражите, здравето на животните и хуманното отношение към тях, общественото здраве, защита на потребителите, защита на неприкосновеността на личния живот и личните данни, сигурност на мрежите и информационните системи, трудовото законодателство и други, посочени в чл. 3 от Закона.

III. ПОДАВАНЕ НА СИГНАЛ ЧРЕЗ КАНАЛА ЗА ВЪТРЕШНО ПОДАВАНЕ В „КРЕДИТ ИНКАСО ИНВЕСТМЪНТС“ БГ („ДРУЖЕСТВОТО“)

Имайте предвид, че:

  • По анонимни сигнали или сигнали, отнасящи се до нарушения, извършени преди повече от две години, не се образува производство.
  • Не се разглеждат сигнали, които не попадат в обхвата на ЗЗЛПСПОИН и съдържанието на които не дава основания да се приемат за правдоподобни.
  • Сигнали, съдържащи очевидно неверни или заблуждаващи твърдения за факти, се връщат с указание към Сигнализиращото лице за коригиране на твърденията и за отговорността, която носи за набедяване.
  • Ако сигналът не отговаря на изискванията на Закона за подаването му, Сигнализиращото лице се уведомява, с цел отстраняване на допуснатите нередовности. Ако същите не бъдат отстранени в 7-дневен срок от уведомлението, сигналът заедно с приложенията към него се връща на Сигнализиращото лице.

За регистриране на сигнал се използва Формуляр по образец, утвърден от Националния орган за външно подаване на сигнали – Комисия за защита на личните данни, който трябва да съдържа най-малко следните данни:

  1. трите имена, адрес и телефон на подателя, както и електронен адрес, ако има такъв;
  2. имената на лицето, срещу което се подава сигналът, и неговата месторабота, ако сигналът се подава срещу конкретни лица и те са известни;
  3. конкретни данни за нарушение или за реална опасност такова да бъде извършено, място и период на извършване на нарушението, ако такова е извършено, описание на деянието или обстановката и други обстоятелства, доколкото такива са известни на Сигнализиращото лице;
  4. дата на подаване на сигнала;
  5. подпис, електронен подпис или друга идентификация на подателя.

Към сигнала могат да се приложат всякакъв вид източници на информация, подкрепящи изложените в него твърдения, и/или позоваване на документи, в т.ч. посочване на данни за лица, които биха могли да потвърдят съобщените данни или да предоставят допълнителна информация.

Писмен сигнал се подава:
  • чрез електронна поща на адрес: whistleblowing@kredytinkaso.bg, като в полето "тема/subject" на електронното писмо следва да бъде посочено: „Сигнал по ЗЗЛПСПОИН - конфиденциално“.
  • чрез пощенска пратка на адрес: гр. София 1336, бул. „Панчо Владигеров“ № 21, ет. 3
    с обозначение върху писмото „Сигнал по ЗЗЛПСПОИН – конфиденциално“
Устен сигнал се подава:
  • по телефон (разговорът може да бъде записан) на тел. 02 414 59 97 (вътрешен 2002) – директна връзка с Длъжностното лице за приемане, регистриране и разглеждане на сигнали, или чрез други системи за гласови съобщения, напр. МS Teams.
  • лична среща по искане на Сигнализиращото лице, в уговорен между него и Длъжностното лице за приемане, регистриране и разглеждане на сигнали, подходящ срок, която среща следва да се проведе на територията на ет. 3 от офиса на Дружеството или извън офиса на Дружеството, при невъзможност да се осигури конфиденциалност и да се запази тайната на подаване на сигнала.

Устният сигнал се документира чрез попълване на формуляра от Длъжностното лице за приемане, регистриране и разглеждане на сигнали. На подаващия сигнала се предлага да го подпише, при желание от негова страна. За всекиполучен в Дружеството сигнал се предприемат действия за генериране на Уникален идентификационен номер (УИН) и по завеждане в регистър на сигналите, съгласно изискванията на Закона и подзаконовите нормативни актове.

IV. ВЪНШЕН КАНАЛ ЗА ПОДАВАНЕ НА СИГНАЛИ

В случай че считате, че за Вас съществува риск от ответни, дискриминиращи Ви действия, или че няма да бъдат предприети ефективни мерки за проверка на сигнала и отстраняване на нарушението, можете да подадете сигнала чрез канала за външно подаване, за който ще намерите информация на сайта на КЗЛД https://www.cpdp.bg, или да го оповестите публично, ако считате, че е налице висок обществен интерес от предотвратяване на нарушението, за което сигнализирате.

V. ДЕЙСТВИЯ СЛЕД ПОЛУЧАВАНЕ НА СИГНАЛА

В срок от 7 дни от датата на получаването на сигнала Длъжностното лице за приемане, регистриране и разглеждане на сигнали изпраща потвърждение до Сигнализиращото лице, че неговият Сигнал е получен. Потвърждението се изпраща по начин, идентичен на начина на постъпване на Сигнала (чрез имейл, по пощата). Ако Сигналът е постъпил устно, начинът на потвърждаване се уговаря между Сигнализиращото лице и Длъжностното лице за приемане, регистриране и разглеждане на сигнали.
Всяко обработване на лични данни, извършено във връзка със сигнали по ЗЗЛПСПОИН, включително обмен или предаване на лични данни към компетентните органи, се извършва в съответствие с Общия регламент за защита, Закона за защита на личните данни и приложимите вътрешни процедури за защита на данните.
В случай че изнесените в сигнала факти бъдат потвърдени, Длъжностното лице за приемане, регистриране и разглеждане на сигнали организира предприемането на последващи действия във връзка със сигнала в унисон с приетите Вътрешни правила и със Закона, като за целта може да изисква съдействието на други лица или звена в дружеството.
Длъжностното лице за приемане, регистриране и разглеждане на сигнали представя Индивидуалния доклад за действията на Съвета на директорите на Дружеството, заедно с предложение за предприемане на действия с цел избягване на подобни ситуации в бъдеще.

VI. ЗАБРАНА ЗА ОТВЕТНИ ДЕЙСТВИЯ

Законът забранява всяка форма на ответни действия спрямо Сигнализиращите лица и другите лица, ползващи защита, имащи характера на репресия и поставящи ги в неблагоприятно положение, както и заплахи или опити за такива действия. Формите на ответни действия включват, но не се ограничават до уволнение, понижаване в длъжност или забавяне на повишение в длъжност, изменение на мястото или характера на работата, намаляване на възнаграждението, отрицателна оценка на работата, включително в препоръка за работа, налагане на дисциплинарно наказание, дискриминация, предсрочно прекратяване на договор, вреди, включително за репутацията на лицето, или финансови загуби, включително загуба на бизнес и загуба на доход, прекратяване на лиценз или разрешение. В случай на нарушение на тази забрана Сигнализиращото лице има право на обезщетение за претърпените имуществени и неимуществени вреди. Вреди, причинени на Сигнализиращото лице във връзка с подадения от него сигнал или публично оповестената информация, се считат за причинени умишлено до доказване на противното.Защита по ЗЗЛПСПОИН се предоставя на Сигнализиращо лице от момента на подаването на сигнала или публичното оповестяване на информация за нарушение.

VII. МЕРКИ ЗА ПОДКРЕПА

Дружеството насърчава хората да съобщават за опасения относно незаконно поведение и се ангажира да защитава лицата, които повдигат такива опасения, от Ответни действия, включително заплахи за ответни действия и опити за такива действия.

Съветът на директорите на Дружеството взема необходимите мерки, за да гарантира, че лицата, подаващи сигнали за нередности в Дружеството, са информирани за правото им на мерки за подпомагане, по-специално чрез:

  1. безплатни и достъпни информация и съвети,
  2. помощ пред всеки орган, необходима за тяхната защита срещу репресивни ответни действия,
  3. регулярни обучения на служителите, най-малко веднъж на всеки две години, и допълнително всеки път когато има значителни промени в тези Вътрешни правила или в Закона,
  4. надлежно съобщаване на факта, че Сигнализиращите лица имат право на защита по реда на Закона, правна помощ и медиация, както и за органите, които могат да им я предоставят.